Grupy >> Łącze, czyli e-spotkania z autorami >> Forum >> Łącze (e-spotkanie) z Jerzym Franczakiem - pytania można zadawać do 13 lutego 2011 roku
Autor Wypowiedź
Kolejnym gościem Łącza jest Jerzy Franczak. Pytania do niego można zadawać do 13 lutego 2011.

Jerzy Franczak - (ur. w 1978 roku) prozaik, eseista, poeta na emeryturze. Laureat nagród im. Grochowiaka i Czycza, Premio Tivoli. Stypendysta miasta Krakowa i „Polityki”. W latach 1999-2006 redaktor naczelny pisma literacko-artystycznego „Nowy Wiek”. Członek zespołu "Miesięcznika Literackiego" - dodatku do "Tygodnika Powszechnego". Pisuje również do „Mrówkojada” i „Rity Baum”. Naucza na Uniwersytecie Jagiellońskim (Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych). W TVP Kultura prowadzi program poświęcony nowościom wydawniczym „Czytelnia”. Stały bywalec Lokatora.

Opublikował:
Zbiory wierszy: Samoobsługa (1997), Półmrok (1998), Języki lodowca (2000), Król rdzy (2006).
Zbiory opowiadań: Trzy historye (2001), Szmermele (2004).
Zbiór esejów: Grawitacje (2007).
Powieści: "Przymierzalnia" (HA!art, 2008), "Nieludzka komedia" (Wydawnictwo Literackie, 2009) i "Da capo" (Wydawnictwo Literackie, 2010).
Jest również autorem pracy o Gombrowiczu, Sartrze i Nabokovie „Rzecz o nierzeczywistości” (2002) i rozprawy „Poszukiwanie realności. Światopogląd polskiej prozy modernistycznej” (2007).

Zachęcamy wszystkich użytkowników do zadawania pytań [do 13 lutego 2011 r.].
Uwaga! Jeden użytkownik może zadać tylko trzy pytania.

Regulamin zadawania pytań:
http://liternet.pl/grupa/lacze-czyli-e-spotkania-z-autorami/forum/305-ruszamy-z-e-spotkaniami-na-liternet-pl

31 stycznia 2011, 23:24:57
1. Jak rozpocząłeś wspólpracę z krakowskim "Mrówkojadem"? Publikujesz tam krótkie fragmenty prozy, które piszesz razem z Sonią.

2. Jesteś współtwórcą (razem z PIOtrem Kalińskim) książek artystycznych tzw. "bestlookerów". Co to są te "bestlookery" i czy mają coś wspólnego z liberaturą?

3. Czy słuchasz muzyki podczas pisania? Jeżeli tak, to przy jakiej najlepiej Ci się pisze. Czy dobierasz ją w jakiś sposób?

02 lutego 2011, 19:27:28
Można niekiedy odnieść wrażenie, że obecnie pisanie w życiu pisarki\pisarza to już za mało. Aby cieszyć się uznaniem, autorka\autor ma nie tylko dobrze pisać, ale być osobą medialną, dobrze się prezentować, nazwiązywać intratne znajomości i generalnie "umieć się sprzedać." Czy Pan się z tym zgadza i co pan o tym sądzi?

04 lutego 2011, 23:23:02
1. Czy czuje się Pan lepszy bo ma Pan nagrody,
związany jest z innymi czasopismami i zapewne jest
Pan politykiem?
2. Czemu gnębicie młodych i kreatywnych twórców?
3. Prawda,że trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść?

05 lutego 2011, 10:33:54
co to za nagroda Premio Tivoli ?

05 lutego 2011, 21:03:03
1. Niemal co roku wydaje Pan książkę. Jak się to Panu udaje? Czy pisze Pan systematycznie?
2. "Pisanie Gombrowiczem" to dość męcząca maniera (dostrzegalna m.in. u Kuczoka, Witkowskiego, Sławińskiego)- czy zgadza się Pan z takim stwierdzeniem?

05 lutego 2011, 23:27:41
Czy warunkiem koniecznym, choć niewystarczającym wydania powieści w WL, jest uprzednie wydanie czegoś w Ha Arcie/:)

06 lutego 2011, 16:57:51
1. Gdyby był Pan ciągle przed debiutem książkowym, a chciał wydać tomik poetycki, jaką przyjąłby Pan strategię ?:)
2. Co uważa Pan za bardziej prestiżowe: publikowanie w czasopismach literackich czy zwycięstwa w konkursach literackich?
3. Najbardziej twórczy stan ducha?

06 lutego 2011, 17:35:58
[wpis usunięty przez założyciela grupy]
06 lutego 2011, 23:47:00
[wpis usunięty przez założyciela grupy]
07 lutego 2011, 00:18:47
Ten wątek przeznaczony jest do zadawania pytań gościowi - a nie do dyskutowania ze sobą, nawet w postaci pytań.

07 lutego 2011, 00:53:23
Pana ulubiona telenowela

07 lutego 2011, 02:09:12
1. Czy po Gombrowiczu żył autor, który z taką konsekwencją zbudował swój światopogląd?

2. Czy "Kosmos" wykończył temat autoteliczności powieści? Można coś jeszcze w tym temacie dodać?

3. Czy uważa Pan, że pojęcie gry było najważniejszą cechą konstytuującą twórczość Gombrowicza? Jaka jest Pana idee fix? Czy prowadzi Pan jakąś grę z Gombrowiczem, jeżeli tak, to jaką?

07 lutego 2011, 08:20:33
1. Jakie są narodowe (lokalne) najdobitniejsze przejawy nieodrobionej lekcji z Gombrowicza?
2. Do czego Pan dorósł ostatnio?
3. Jak i czy - Michał Nawrocki wielkim pisarzem jest?

10 lutego 2011, 04:09:37
1. jak pan sobie radzi z krytyką? teraz i wówczas kiedy pan zacazynał - czy była dopingująca czy zniechęcała wręcz do działania?
2. kto jest pana ulubionym poetą współczesnym polskim i zagranicznym?
3. czy zna pan poezję Justyny Bargielskiej a jeśli tak, to co pan o niej sądzi?
4. czy tegoroczny laureat nagrody Kościelskich wg pana ma potencjał?

10 lutego 2011, 14:57:52
1. Antropologia Pańskiej poezji: co widzi Pan w swojej twórczości z pozycji badacza literatury? Czy obiektywizm jest tutaj możliwy?
2. Jak udaje się Panu godzić pracę akademicką z działaniami twórczymi?
3. Dlaczego właśnie Lokator?

11 lutego 2011, 02:15:10
1. Jak sądzisz, czy gdy umrze Jerzy Pilch Gazeta Wyborcza wydawać będzie kolekcję jego książek w czwartki z dodatkiem budowniczym, czy w piątki z dodatkiem turystyka
2. Mężczyzna skazany na krzesło elektryczne okazuje się Twoim wielkim fanem. Jako ostatnie życzenie przed śmiercią prosi o spotkanie z Tobą. Czy jedziesz, a jeśli jedziesz, to on wręcza ci rękopis, który okazuje się najlepszą rzeczą jaką kiedykolwiek ktokolwiek napisał, co robisz
3. Na ile literatura jest realna

11 lutego 2011, 23:22:43
Jeszcze dwa:

1. Na jakiej zasadzie wybierane są książki do programu "Czytelnia"?

2. Co sądzi Pan o powieściach wydawanych w Internecie przez samych autorów (np. w serwisie wydajemy.pl) - czy należy brać je na serio? Czy byłby Pan skłonny pochylić się nad nimi z takim samym zainteresowaniem i uznaniem, jak nad publikacjami papierowymi?

12 lutego 2011, 16:30:51
Przedłużyliśmy możliwość zadawania pytań Jerzemu Franczakowi do wtorku (15 lutego 2011 roku).

14 lutego 2011, 10:13:59
Ma się wrażenie, że "Nieludzka komedia" jest ukrytą polemiką z Emilem Roussea. Jaki ma Pan stosunek do tej dychotomii kultura-natura?

W "Przymierzalni" rozprawia sie Pan z Gombrowiczem i z egzystencjalizmem, pod którego wpływem był Pan w zbiroze opowiadań "Trzy historię", czy uważa Pan, że poradził Pan sobie z Mistrzem?

Czy zaczyna Pan książkę od napisania pierwszego zdania, które ciagnie narrację dalej, czy raczej, pierwsze frazy wyciaga Pan z napisanego już tekstu?

14 lutego 2011, 21:12:27
1. czy "na boczku" nie piszesz czasem jakiś wierszy?
2. nie myślisz wydać kolejnej książki z esejami? (podobnej do "grawitacji")
3. książka, powieść, czyja/jaka, do której powracasz i dlaczego?

14 lutego 2011, 22:43:20
1) Jak to jest z Pana politycznością? Mówi Pan, że unika jedynie słusznej agitacji w swojej twórczości, do której tak beztrosko namawia Igor Stokfiszewski, a jednocześnie stwarza Pan w Da Capo postać Kamila Króla, słabego mężczyzny, który nie potrafi zrzucić ciążących mu kajdanów represyjnego społeczeństwa, kulturowej tresury. Króla nie stać na bunt emancypacyjny, coming out, przez co ponosi porażkę, wraca do źródeł swojej słabości, synczyzna zostaje wchłonięta przez ojczyznę. Czyż nie jest to literacki produkcyjniak na zamówienie Krytyki Politycznej?

2) Czy są młodzi polscy prozaicy, którzy jeszcze Pana inspirują, którym na przykład Pan zazdrości słuchu literackiego, zmysłu obserwacji, zaangażowania, umiejętności konstruowania świata przedstawionego? Czy raczej Pan, jako wyrafinowany smakosz, hamburgera z poczciwym cheddarem nie weźmie do ust?

3) Czy oglądał Pan „Dom Zły”? Film można porównać do Pana wcześniejszej powieści „Nieludzka komedia” pod względem rozwiązań fabularnych, zabiegów stylistycznych, jak i całej wymowy utworu. Oglądałem ten film, mając właśnie w tyle głowy Pana powieść.

15 lutego 2011, 23:56:22
1. Czy pańska wiedza, kompetencja, świadomość warsztatu sprawia, że Pańskie powieściopisarstwo to tylko nieustanna gra (z) samym sobą i czytelnikiem, żonglowanie konwencjami, przedrzeźnianie i operowanie cytatami oraz nawiązaniami? Czy nie obawia się Pan, pisząc, że w tym natłoku zgubi się gdzieś tożsamość utworu i jego spójność? Zacytuję jedną z recenzji: „Franczak pięknie to opisał, tyle tylko, że nic pięknego nie pokazuje”.

2. Widzę "Da Capo" jako rozwinięcie pewnych idei z "Przymierzalni". O próbowaniu, wprawianiu się, powrocie, poszukiwaniu tożsamości przytłumionej przez wychowanie i normy kulturowe. Czy był to świadomy zamysł?

3. W swoich powieściach nie unika Pan charakterystycznego dla Krakowa języka, opisywania znanych krakowianom miejsc, etosu inteligenckiego i teatralności. Tematy pańskich powieści są raczej uniwersalne, jednak mam wrażenie, że „krakowskość”, miejskość, odgrywa w Pana powieściach istotną rolę.

15 lutego 2011, 23:56:45
Czas zadawania pytań minął. Dziękujemy wszystkim za aktywność. W przeciągu kilku dnich pojawią się odpowiedzi.

16 lutego 2011, 02:42:16
Musisz być zalogowany, aby móc pisać na forum. Zaloguj się
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się